Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto on julkaissut 11.3.2019 Helsingin Sanomien kannessa mainoksen, jonka tarkoituksena on provosoida ihmisiä keskusteluun. Mainoksessa rinnastetaan häkissä pidettävä lemmikkimarsu häkissä eläviin turkiseläimiin.
Liiton ele on viestintää ja huomiota korostavalle ajallemme tyypillinen: ärsyttämällä saadaan ihmiset reagoimaan ja samalla ehkä puhumaan itsensä pussiin väittelyssä, joka käydään tarhaajien asettamasta lähtökohdasta käsin.
Mainoksen ilmeiseen provosoimisyritykseen ei kuitenkaan tarvitse vastata, onhan sen esittämä rinnastus absurdi, eikä mitenkään muuta sitä, mitä tiedämme turkiseläinten oloista tarhoilla. Sen sijaan voimme ottaa askeleen taaksepäin ja miettiä, miksi mainos julkaistaan juuri nyt.
Turkisalalla menee Suomessa huonosti. Turkisten kysyntä esimerkiksi Kiinassa on laskenut ja vuosien 2016 ja 2017 välillä Suomessa lopetti 98 turkistarhaa. Suomen turkisten viennin arvo puolittui 810 miljoonasta eurosta 430 miljoonaan euroon vuosien 2013 ja 2017 välillä. Tarhauskielto on tullut jo voimaan Isossa-Britanniassa, Itävallassa, Makedoniassa, Kroatiassa, Luxemburgissa, Serbiassa ja Tšekissä. Sen lisäksi Norja, Belgia, Hollanti ja Bosnia-Hertzegovina ovat tehneet päätökset myöhemmin voimaan astuvasta kiellosta.
Turkisala käyttää nyt paljon vaivaa ja rahaa erilaisiin viestintäprojekteihin: ilmestyy uusia verkkosivuja vintage-turkiksista ja vastuullisuudesta, lisäksi käytetään jopa kymmeniätuhansia euroja Helsingin Sanomien etusivun ostamiseen. Tämä ei ole merkki siitä, että ala olisi voitolla tai että meillä olisi syytä huoleen. Sen sijaan se on merkki kasvavasta paniikista, kun toimialan eettinen oikeutus ja taloudellinen pohja ovat huuhtoutumassa pois.
Taloustutkimuksen kyselyn mukaan 69 % suomalaisista vastustaa nykymuotoista turkistarhausta. Nyt kun eläinlaki kaatui hallituksen kaatumisen myötä, Suomen vaalien jälkeen valittavalla hallituksella on selvä kansalaisten antama tehtävä tuoda tarhaukseen uusia rajoituksia ja selvittää, miten tarhaajat voisivat siirtyä muihin elinkeinoihin kestävästi.
Mikään mainos ei voi hälventää vakaata ymmärrystämme siitä, että turkistarhaus ei voi jatkua Suomessa.
Kuva: Salla Tuomivaara.