Jälleen yksi huippumuotitalo hylkää turkikset, kun Prada sitoutuu turkittomuuteen naisten kesämallistosta 2020 alkaen. Prada on ollut suomalaisomisteisen Saga Furs -turkishuutokauppayhtiön yhteistyötaho.
Prada ei ole ensimmäinen muotijätti, joka hylkää turkikset ja Saga Fursin. Aiemmin turkittomuuteen ovat sitoutuneet myös useat muut Saga Fursin entiset asiakkaat, kuten esimerkiksi Armani, Burberry, Gucci, Michael Kors, Jimmy Choo ja Versace.
Isojen muotitalojen hylätessä turkikset on selvää, että suuntaus on kohti turkittomuutta. Turkikset eivät sovi ihmisten moraalikäsitykseen, ja yritykset vastaavat tähän tarpeeseen.
“Suomessa asia on erityisen merkittävä, sillä Saga Furs on suomalaisomisteinen ja merkittävä toimija turkisalalla maailmanlaajuisesti. Isojen muotitalojen lisäksi yhteistyön Saga Fursin kanssa on lopettanut muun muassa newyorkilainen muotisuunnittelun huippukoulu Parsons School of Design. Maineikas koulu ehti tehdä yhteistyötä yrityksen kanssa 15 vuotta. Myöskään huutokaupat eivät ole menneet hyvin, vaan ala on jo pitkään tuottanut tappiota”, kertoo Animalian eläinsuojeluasiantuntija Laura Uotila.
Turkittomuus on kasvava trendi
Prada liittyy samalla Fur Free Retailer -ohjelmaan, jota ylläpitää kansainvälinen turkiseläinten suojelun kattojärjestö Fur Free Alliance (FFA). Suomessa ohjelmaa ylläpitää Animalia.
Pradan turkittomuuslinjaus tulee voimaan vuoden 2020 naisten kesämallistosta lähtien. Vuoden 2018 muotiviikkojen aikana FFA jäsenjärjestöineen kohdisti kampanjansa Pradaan, jotta tämä olisi luopunut turkiksista muotiviikkojen aikana. Prada ei vielä tuolloin sitoutunut turkittomuuteen, mutta se aloitti neuvottelut FFA:n kanssa. Muotiviikkojen aikana turkittomuuslinjaukset sen sijaan tekivät Burberry ja koko Lontoon muotiviikko.
“Prada sitoutui kuitenkin turkittomuuteen nopeammin kuin yksikään muotitalo aiemmin. Neuvottelut aloitettiin noin vuosi sitten. Muotiyritykset toisensa jälkeen hylkäävät turkistuotteet yhä nopeammalla tahdilla. Eikä luopujina ole vain luksusmerkit, vaan isot kauppaketjut ja vähittäismyyjät ovat jo vuosia tehneet päätöksiä turkittomuudesta, esimerkiksi H&M, Zara, Asos ja Net-A-Porter. Fur Free Retailer -ohjelmassa on yli 1 000 yritystä maailmanlaajuisesti”, Uotila kertoo.
Vastuullisuus Pradan turkittomuuslinjauksen takana
Prada kertoo, että se on sitoutunut edistyksellisyyteen ja sosiaaliseen vastuuseen. Turkittomuuslinjaus täydentää Pradan pääsuunnittelijan Miuccia Pradan mielestä tätä. Nyt Prada haluaa keskittyä uusiin materiaaleihin ja koetella omia luovan suunnittelun rajojaan. Samalla yritys haluaa vastata eettisesti tuotettujen tuotteiden kysyntään.
”On hienoa, että saimme Pradan mukaan kasvavaan muotitalojen joukkoon, jolle on tärkeää tehdä muotia eettisesti kestävällä tavalla. Suurin osa eurooppalaisista vastustaa turkistarhausta, ja ihmiset vaativat yhä enemmän vastuullisuutta myös yrityksiltä. Turkistarhaus ei mahdu ihmisten moraalikäsitykseen. Näin ison nimen liittyminen mukaan Fur Free Retailer -ohjelmaan on jälleen uusi isku turkisalalle – myös suomalaiselle Saga Fursille”, kertoo Uotila.