Yhä useampi suomalainen kuluttaja valitsee lautaselleen eläinystävällisen vegaanisen proteiininlähteen. Vegaanisten tuotteiden suosio on hyvä uutinen eläimille, ilmastolle ja ihmisten terveydelle.
Yle uutisoi kesäkuussa Luonnonvarakeskuksen julkaisemasta tilastosta, joka osoittaa suomalaisten lihankulutuksen olevan laskussa. Samalla vegaanisten tuotteiden menekki on kasvanut. Lihankulutus on kasvanut vuosikymmeniä mutta kääntynyt viimeisen kahden vuoden aikana laskuun.
Tilaston mukaan kasviproteiinit ovat tällä hetkellä nopeimmin kasvava elintarvikekategoria Suomessa. Kasviproteiinien markkina on kasvanut yli kolmanneksella, ja viime vuonna tuotteita ostettiin yli 50 miljoonalla eurolla.
Vegaanisten tuotteiden kasvu tulee nyt kaupunkien ulkopuolelta
Vegaanisten proteiininlähteiden kulutus on toistaiseksi ollut keskittynyt suuriin kaupunkeihin ja keskusta-alueille, mutta K-ryhmän mukaan kasvu tulee nyt ensi kertaa kaupunkien ulkopuolelta. Tämä on merkki siitä, että kasvisproteiinit ovat lyöneet läpi ympäri Suomea ja löytäneet paikkansa kuluttajien ruokavaliossa.
Ylen artikkelissa haastateltu K-ryhmän osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen kertoo, että kasviproteiinien kulutus tulee valtavirtaistumaan ja vegaanisten tuotteiden kulutus näkyy muidenkin kuin vegaanien ja kasvissyöjien ostoskoreissa. Kasvu nojaa hänen mukaansa nopeasti laajenevaan tuotevalikoimaan sekä vankkoihin ruokatrendeihin.
Konsulttiyhtiö Boston Consulting Group (BCG) arvioi maaliskuussa julkaistussa raportissaan, että lihaa korvaavien proteiinien globaalit markkinat tulevat seitsenkertaistumaan seuraavien 15 vuoden aikana, mukaan lukien kasvi- ja eläinsoluista keinotekoisesti kasvatetut proteiinit. Jos tämä ennuste toteutuu, vuonna 2035 kasviproteiinien osuus olisi 10–15 % kaikesta kulutettavasta proteiinista. Kehityssuunta on hyvä sekä eläinten oikeuksien että ilmastotavoitteiden kannalta.
Lähteet (muualla verkossa)
Luke. Ravintotase
Boston Consulting Group (BCG) 24.3.2021. Food for Thought: The Protein Transformation