Lihan ja lehmänmaidon kulutus laskee – kasvimaitojen suosio kasvaa

Luken uuden ruokataseen ennakkotietojen mukaan maidon ja punaisen lihan kulutus ovat edelleen vähentyneet viime vuonna. S-ryhmältä kerrotaan, että muun muassa kasviperäisten maitojen myynti sen sijaan kasvaa edelleen.

Lihaa syötiin viime vuonna 0,2 kiloa vähemmän kuin edellisvuonna. Sikaa ja nautaa syötiin yhteensä 1,1 kiloa vähemmän. Lihan kokonaiskulutus oli viime vuonna 79,1 kiloa henkilöä kohti. Luvussa on mukana myös riistaliha, luut ja syötävät elimet.

Sianlihan kulutus jatkoi laskemistaan. Sikaa syötiin viime vuonna 28,9 kiloa, eli noin 0,8 kiloa edellisvuotta vähemmän. Nautaa syötiin 0,3 kiloa edellisvuotta vähemmän, keskimäärin 18,4 kiloa per henkilö. Kalan kulutus laski 0,6 kiloa 14,6 kiloon. Siipikarjaa, eli käytännössä broileria ja pieni määrä kalkkunaa, syötiin lähes kilo enemmän kuin edellisvuonna, yhteensä 28,4 kiloa. Broileriyksilöinä laskettuna jokainen suomalainen söi noin 14 broileria vuoden aikana.

Lehmänmaitoa juodaan yhä vähemmän, viljan käyttö edelleen nousussa

Lehmänmaidon kulutus on jatkuvasti laskenut. Sitä juotiin noin 96 litraa henkilöä kohden, eli noin pari litraa edellisvuotta vähemmän. Vielä kymmenen vuotta sitten suomalainen joi maitoa noin 130 litraa vuodessa. Kaikkiaan nestemäisiä lehmänmaitotuotteita kulutettiin 142 kiloa. Esimerkiksi jogurtin ja viilin kulutus laski hieman edellisestä vuodesta, sen sijaan kerman, hapatettujen kermavalmisteiden ja muiden tuoretuotteiden kulutus nousi hiukan. Myös juuston kulutus nousi hiukan.

Viljojen kokonaiskulutus on ollut kasvussa viime vuosina, erityisesti vehnän ja kauran lisääntyneen käytön vuoksi. Myös esimerkiksi tattarin ja kvinoan käyttö kasvoi. Viljaa syötiin noin 84 kiloa. Tästä vehnää oli 45,5 ja kauraa 10,2 kiloa.

S-ryhmä: Ruokajuomista jo 10 % kasvimaitoja

S-ryhmässä kasvipohjaisten juomien osuus ruokajuomien myynnistä oli noin 10 prosenttia vuonna 2021. S-ryhmästä kerrotaan, että yleisellä tasolla kasviperäisten tuotteiden myynti on yli kaksinkertaistunut vuodesta 2016.

Vegetuotteet ovat pysyneet suomalaisten ostoskorissa. Suurin osa tuoteryhmistä myös jatkaa kasvuaan. S-ryhmässä kasviperäisten tuotteiden myynnin volyymi kasvoi yleisellä tasolla viime vuonna 5 prosenttia. Tuotekategorioittain kasvimaitojen kulutus kasvoi 10 prosenttia, kasvipohjaisten juustojen 5 prosenttia ja kasviproteiinituotteiden 4 prosenttia. Vegaanisten jäätelöiden myynti kasvoi 22 prosenttia.

Vuoteen 2016 verrattuna kasvipohjaisten jäätelöiden myynti on S-ryhmässä kasvanut 605 prosenttia, tuoreiden vegaanisten proteiinituotteiden 263 prosenttia (leikkeet, makkarat ja esim. Härkis, Nyhtökaura jne.), kasvimaitojen 198 prosenttia ja kasvipohjaisten juustojen 135 prosenttia.

Lähde (muualla verkossa):

Luonnonvarakeskus: Mitä Suomessa syötiin vuonna 2021?

Kuva: iStock.com / Amarita

Kerro kaverillesi:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram
Jaa artikkeli

Lisää aiheesta: