Marc Cain sitoutuu turkittomuuteen





Taija Rinne
viestintäpäällikkö
taija.rinne@animalia.fi


Huippumuotimerkki Marc Cain on liittynyt kansainväliseen Fur Free Retailer -ohjelmaan (FFR). Ohjelmaan liittymällä yritys lupaa, ettei se käytä enää aitoja turkiksia tuotteissaan.

Vaikka Marc Cain ei ole käyttänyt turkiksia vuoden 2016 jälkeen, sen virallinen sitoutuminen ohjelmaan vahvistaa yrityksen asennetta epäeettistä turkistuotantoa kohtaan.

“On tärkeää, että menestystä saavutetaan harmoniassa ihmisten, eläinten ja ympäristön kanssa. Korkealaatuiset tekoturkistuotteet ovat olleet tärkeässä osassa mallistojamme jo useamman kauden ajan, ja liittymällä FFR-ohjelmaan haluamme korostaa sitoutumistamme tärkeään asiaan”, sanoo Marc Cainin toimitusjohtaja Frank Rheinboldt.

”Vaatetusalan dominoefekti jatkuu aina vain uusilla voitoilla samanaikaisesti, kun Suomessa epäeettinen turkisala nauttii poliittista koskemattomuutta. Viesti joka puolelta on selvä: tarhauksen aika on ohi, ja Suomen eläinten ystävät odottavat, että Rinteen hallituskin reagoi viestiin”, Animalian kampanjavastaava Veikka Lahtinen kertoo.

Marc Cain liittyi FFR-ohjelmaan Fur Free Alliancen jäsenjärjestön Four Pawsin kanssa käytyjen keskusteluiden tuloksena.

”Toivotamme Marc Cainin, jälleen yhden muodin edelläkävijän, tervetulleeksi kasvavaan joukkoon turkittomia liikkeitä. Muotialan turkittomuus on kansainvälinen ilmiö, johon yhä useampi yritys liittyy ja näin vastaa kuluttajien vaatimukseen eettisistä tuotteista. Turkistuotantoon liittyy aina julmuus eläimiä kohtaan. Ei ole väliä, onko kyseessä turkiksesta tehty avaimenperä, pipon tupsu vai kokoturkki”, kertoo Four Pawsin villieläinasiantuntija Thomas Pietsch.

Fur Free Retailer -ohjelmaan kuuluu jo yli 1 000 yritystä

Fur Free Retailer on Fur Free Alliancen (FFA) kansainvälinen ohjelma, jota toteutetaan eläin- ja ympäristöjärjestöjen kanssa ympäri maailmaa. Marc Cainin kanssa neuvotellut Four Paws edustaa FFR-ohjelmaa Saksassa, Australiassa, Itävallassa, Bulgariassa ja Etelä-Afrikassa. Yritykset, muotiliikkeet ja vaatesuunnittelijat, jotka liittyvät ohjelmaan, allekirjoittavat kirjallisen sopimuksen, jossa ne lupaavat olla käyttämättä aitoja turkiksia. Yli 1 000 yritystä ja suunnittelijaa on jo sitoutunut ohjelmaan. Toukokuussa 2019 Prada Group liittyi turkittomien yritysten joukkoon. Aiemmin sitoutuneisiin kuuluvat muun muassa Gucci, Armani, H&M, Mango, Zara, Esprit ja Zalando. Suomessa FFR-ohjelmaa ja turkittomien liikkeiden listaa ylläpitää Animalia.

Lisätietoja:

FRR-ohjelman suomalainen turkittomien liikkeiden sivu.

Kansainvälinen Fur Free Retailer –sivu.






Julkaistu: elokuu 6, 2019