Vegaanisuus lyö läpi vauhdilla

Hannele Ahponen

Kasvissyönti ja veganismi näkyvät lähes päivittäin valtamedioissa, marketeissa on hyllyosastoja vegaaniruualle ja moni ruoka-alan yritys on löytänyt nousujohteen kasvisperäisten valmistuotteiden avulla.

Elämme uutta ilmiötä, jonka rantautumista eläinten ja ympäristön ystävät ovat odottaneet kuumeisesti. Kasvissyönti on muuttumassa normaaliksi asiaksi, jota ei tarvitse enää selitellä joka mutkassa. Kysyimme kolmelta ruoka-alan asiantuntijalta ja vaikuttajalta näkemyksiä kasvissyönnin ja veganismin uusista tuulista.

Ruokaetiikan muutos luo pohjaa kasvissyönnille

Vielä muutama vuosi sitten ei monikaan kasvissyöjä uskaltanut edes haaveilla siitä, että kasvissyönti löisi itsensä läpi halki yhteiskunnan. Esimerkiksi sen terveyshyödyistä on puhuttu pitkään, mutta ne eivät ole oikein riittäneet ihmisten vakuuttamiseen.

”Aikaisemmin kasvissyönti eri muotoineen on nähty enemmän terveys- ja eettisenä kysymyksenä, mutta viime aikoina mukaan on noussut keskustelu ruuantuotannon ja -kulutuksen ympäristövaikutuksista. Nämä näkökulmat vahvistavat toisiaan. Kasvissyönnissä yhdistyy monta ”hyvää”. Kysymys on tietynlaisesta ruokaetiikan muutoksesta, ja samalla kasvissyönti on käytännössä helpompaa kuin ennen. Tällainen valtavirtaistuminen voi saada mukaan nekin, joille kasvissyönti itsessään ei olisi vahva eettinen kannanotto”, dosentti Mari Niva Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksesta kertoo.

Niva ei usko, että kasvissyönnin yleistymisessä olisi kyse vain hetkellisestä trendistä, kuten kävi esimerkiksi karppauksen kanssa.

”Uskon, että kysymys on pysyvämmästä muutoksesta ainakin siinä mielessä, että lihansyönti tuskin lähtee vahvasti kasvavalle uralle. Kasvissyönti sinänsä varmaan pysyy monimuotoisena. Esimerkiksi syödään pääsääntöisesti kasvisruokaa, mutta silloin tällöin voidaan syödä myös lihaa tai muuta eläinperäistä. Mutta uskon kyllä veganisminkin yleistyvän.”

Ruokailutottumusten muutokseen vaikuttaa moni asia. Nivan mukaan on varsin paljon vaikutusta sillä, minkälaisessa ruokaympäristössä ihminen liikkuu. Sitä syödään, mikä on muuttunut normaaliksi.

”Jos kasvisruoka on vakiintunut ja näkyvä vaihtoehto vaikkapa työpaikkaruokalassa ja sille altistuu joka arkipäivä, on paljon pienempi kynnys tehdä ja syödä sitä myös kotona. Tällaista kasvisruuan normalisointia tapahtuu jo julkisissa ruokapalveluissa, mutta on siinä vielä paljon tehtävää. Ja sitten on tietenkin julkinen keskustelu mediassa ja somessa, niillä on iso merkitys.”

Nivan mukaan ruoka on yksi ikkuna siihen yhteiskuntaan, kulttuuriin ja arkeen, jossa elämme. Siihen tiivistyy monia kiistoja hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä, niin terveyden, hyvinvoinnin, oikeudenmukaisuuden ja etiikan kuin ympäristön näkökulmista.

”Nämä kiistat varmaan jatkuvat ja tuottavat muutoksia siihen, mitä syödään. Uskon, että isot ja pysyvämmät tulevaisuuden muutokset liittyvät globaalisti kysymyksiin ruuan riittävyydestä, ilmastonmuutokseen ja muihin ympäristöongelmiin sekä näihin liittyen siihen, mikä on eläinten rooli ruuantuotannossa ja -kulutuksessa.”

Kurpitsa on kaiverrettu siten, että sen suu irvistää. Hampaiden väliin on lisäksi laitettu pienempi kurpitsa.

Vihis raivaa tietä suosituille vegaanisille valmisruokatuotteille

Vihiksestä eli kasvispiirakasta on tuli vegaanituotteiden hitti – myös sekasyöjien keskuudessa. Näin suurta suosiota HoviRuoka Oy:n toimitusjohtaja Pekka Kaikkonen ei osannut odottaa, kun vihis tuotiin markkinoille.

”Palaute kuluttajilta on ollut todella hyvää ja kannustavaa. Tuotteiden myynti on ollut positiivinen yllätys. Olemme tehneet aktiivisesti erilaisia kuluttajatutkimuksia, -testejä ja -kyselyitä ja näiden perusteella päätimme kehittää lihapiirakan rinnalle Kasvispiirakan”, kertoo Kaikkonen.

Yrityksen vegaanituotelista onkin kasvanut edelleen riisipiiraalla ja kasvispihveillä, ja lisäksi syksyllä markkinoille saadaan Vege Burger.

Kasvisruuan suosiossa on parin viimeisen vuoden aikana nähty huima piikki, mutta Kaikkonen näkee ilmiön vasta alkuna kasvisruokien voittokululle.

”Kasvisruokien kysyntä on kasvanut viime vuosina tasaisesti. Vaihtoehto on kiinnostanut terveydellisistä syistä, mutta tämän rinnalle on mielestäni noussut ekologinen ja eettinen ajattelu. Uskon kasvisruuan suosion nousevan lähivuosina myös valmisruokamarkkinoilla.”

Elintarvikeyrityksillä on mahdollisuus vaikuttaa positiiviseen kehitykseen ja ihmisten ruokailutottumuksiin. Kasvisruokatietoisuuden edistämiseksi HoviRuoka julkaisee myös uutiskirjettä kasvisruuan ystäville.

”Elintarviketeollisuuden tehtävänä on kehittää uusia kohtuuhintaisia ja hyvän makuisia kasvisruokia. Ratkaisevinta kuitenkin on se, että kauppa antaa kasvistuotteille hyllyistään tasapuolisen tilan ja näkyvyyden.”

Kaikkosen mielestä kasvis- ja vegaaniruoka tuovat mielenkiintoisia vaihtoehtoja myös sekasyöjille.

”Ne kehittävät ja laajentavat ruokakulttuuriamme ja tuovat uusia mielenkiintoisia vivahteita ruokapöytäämme. Kaltaiselleni sekasyöjälle Kasvispiirakkamme ja Kasvispihvimme ovat tulleet normaaleiksi vaihtoehdoiksi perinteisille tuotteille. Omissa ruokatottumuksissa kasvis- ja vegaaniruoka ovat koko ajan lisääntyneet.”

Vegehylly tuo kasvisruoan kaikkien ulottuville

”Vegaanituotteiden kysyntä on kasvanut, ja toiveita tuotteista on tullut paljon aikaisempaa enemmän, mikä on ollut selvä merkki puuttuvasta kokonaisuudesta. Sosiaalisessa mediassa Sipsikaljavegaanit ja Vegaaninen Tampere -ryhmien kasvu kiinnitti myös huomiomme”, kertoo leipä- ja juusto-osaston vastaava Pia Välimäki Citymarket Pirkkalasta.

Vegaanivaihtoehdot ovat kilpailuetu.

Pirkkalassa lähdettiin mukaan vegehyllykokeiluun, jossa vegaaniset tuotteet on tuotu esille näkyvästi omana kokonaisuutenaan.

”Hyllyssä on esimerkiksi juustoja, tofua, hummuksia, leikkeleitä, makkaroita, seitania ja kasvispiirakkaa. Lisäksi meillä on laaja valikoimat kaura-, soija- ja mantelijuomia ja -kermoja sekä jäätelöitä, jotka sopivat vegaaneille. Pakkasesta saa kuuluisaa Oumphia ja lisäksi on tietenkin perinteiset soijarouheet ja muut kuivatuotteet.”

Vegehyllykokeilu on toiminut Välimäen mukaan erittäin hyvin ja tuotteet ovat päässeet jopa ajoittain loppumaan. Vegehyllyn suosio näkyy kassavirrassa, mutta myös ihmisten palautteessa.

”Saamme päivittäin kiitosta vegehyllystä ja hyvästä vegaanituotteiden valikoimasta. Tuotteiden löytyvyys on parantunut, ja onhan tuo meidän vihreä hylly hyvällä tavalla silmiinpistävä osastolla. Kiinnostusta löytyy myös vegaanien ulkopuolelta. Erityisesti aasialaisittain maustetut tofut sekä leikkeleet, vihikset ja tietysti nyhtökaura tekevät hyvin kauppansa.”

Vaikka kasvisruoka on selvästi nuorempien ikäluokkien juttu, uusien tuotteiden ansiosta myös vanhemmat ja perheelliset ovat myös kiinnostuneet siitä.

”Kasvisruoan myynti on vasta päässyt alkuun, ja uskon, että ainakin osittainen kasvisruokavalio tulee olemaan enemmän sääntö kuin poikkeus. Tavarantoimittajien lisääntyminen kielii siitä, että kasvisruokavaihtoehdot tulevat vielä monipuolistumaan. Kaupan näkökulmasta vegaanivaihtoehdot ovat vielä kilpailuetu, sillä sieltä ostetaan mistä parhaiten saadaan ja löydetään. Kasvisruoka on huippujuttu! Vaikka korvaisi muutaman liha-aterian viikosta kasvisvaihtoehdolla, säästää ilmastoa, ja kroppa kiittää!”

Tilaa Animalia-lehti

Juttu on julkaistu alun perin Animalia-lehden numerossa 3/2016. Haluatko lehden kotiisi? Voit tilata sen liittymällä Animalian jäseneksi tätä kautta (linkki aukeaa uuteen välilehteen).

Kerro kaverillesi:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram
Jaa artikkeli

Lisää aiheesta: