Uusi selvitys on jälleen paljastanut vakavia rikkomuksia elävien eläinten kuljetuksissa. Kuljetuksissa eläimet ovat altistuneet tarpeettomalle kärsimykselle, vaikka EU:n eläinkuljetuksia koskeva lainsäädäntö on ollut voimassa jo 13 vuotta.
Animals Internationalin (AI) ja the Animal Welfare Foundationin (AWF) selvitystyössä paljastui, että 30 naudan lauma, joka lähti Saksasta jalostustarkoituksessa, päätyi lopulta Libyaan teurastettavaksi. Saksa väittää, ettei se kuljeta eläviä eläimiä teurastettavaksi. Järjestöjen keräämä materiaali julkaistiin viime viikolla saksalaisella ZDF-kanavalla dokumentissa Tiertransporte grenzenlos (Eläinkuljetukset ilman rajoja).
Dokumentissa kuvattiin myös vieroittamattomien, 15 päivän ikäisten vasikoiden kohtaloa. Vasikat kuljetettiin ensin Saksasta Belgiaan, josta ne jatkoivat matkaa Espanjaan ilman vaadittua lepoaikaa, vastoin EU:n kuljetuslainsäädäntöä. Kahdeksan kuukauden päästä Animals International jäljitti kolme näistä vasikoista libyalaiselle teurastamolle.
Selvitys on jälleen uusi osoitus siitä, että Euroopan komission on otettava lainsäädäntö viipymättä uudelleentarkasteluun. Esimerkiksi kuljetusaika pitää määritellä maksimissaan kahdeksan tunnin mittaiseksi ja lisäksi vieroittamattomien eläinten kuljetus pitää yksiselitteisesti kieltää.
Saksa, josta kuljetettiin vuonna 2018 noin 70 000 nautaa EU:n ulkopuolisiin maihin, on pyrkinyt rajoittamaan kuljetuksia ja väittää, ettei se kuljeta eläimiä teuraaksi. Baijerin alue Saksassa on kieltänyt elävien eläinten kuljetuksen 17 Euroopan unionin ulkopuoliseen maahan. Tästä huolimatta vuosien aikana kerätyt todisteet osoittavat, että Saksasta lähtevissä kuljetuksissa käytetään hyväksi porsaanreikää: Eläimet kuljetetaan toisten EU-maiden kautta. Tämä on mahdollista, koska EU sallii yli kahdeksan tuntia kestävät eläinkuljetukset. Animals Internationalin raporttien mukaan saksalaisten eläinten korvamerkkejä löytyy säännöllisesti Pohjois-Afrikan ja Lähi-Idän teurastamoista.
Baijerilaisen 30 naudan tapauksessa eläinlääkäri oli myöntänyt luvat kuljetukselle jalostustarkoituksiin 16.5.2019. Kuljetuksen lopulliseksi kohteeksi oli merkitty maatalousyritys Slovakian Divinissä. Raportit osoittavat, että dokumenteissa mainittua maatalousyritystä ei löydy dokumentin määrittelemästä osoitteessa, vaan kuljetus on jatkanut 35 kilometriä Lieskoveciin. Täällä naudoille on annettu uudet kuljetusdokumentit, joissa sana ”jalostus” on muutettu ”teurastukseksi”. Muutaman tunnin päästä, ilman vaadittua 48 tunnin lepoaikaa ja vastoin EU:n kuljetuslainsäädäntöä, uupuneet eläimet laitettiin jatkamaan matkaa. 2 100 kilometrin matkan jälkeen eläimet saapuivat Espanjan Tarragonaan, missä ne lastattiin laivaan kohti libyalaista teurastamoa.
Kuljetusyritykset jättävät huomiotta lain, joka koskee vieroittamattomien eläinten kuljetuksia. Vuonna 2018 Saksassa kuljetettiin 650 000 vieroittamatonta vasikkaa, ja näistä suuri osa pitkän matkan kuljetuksissa Espanjaan joko suoraan tai kiertotietä toisesta EU-maasta. Tämä tapahtui siitä huolimatta, että Saksan maatalousministeri Julia Klöckner on linjannut, ettei näille eläimille ole olemassa sopivaa kuljetuskalustoa pitkien matkojen kuljetuksia varten.
”Järjestöjen keräämät todisteet ovat selkeä merkki siitä, että kuljetuslainsäädäntö on viipymättä muutettava, jotta pitkät eläinkuljetukset ja vieroittamattomien eläinten kuljetukset voidaan kieltää kokonaan. Näiden tapausten valossa on selvää, että riippumatta hyvistä aikomuksista ja edistysaskeleista, mitä joissain maissa on kansallisella tasolla otettu, rikkomuksia tulee tapahtumaan niin kauan kuin on sallittua kuljettaa elämiä pidempään kuin 8 tuntia”, sanoo Eurogroupin toiminnanjohtaja Reineke Hameleers.
Dokumentissa todettiin myös, että todennäköisesti näiden Saksasta lähtöisin olevien nautojen nahkoja päätyy lopulta takaisin EU-markkinoille – Saksa kun on suurin Turkissa valmistettujen kenkien ostajamaa.
Kuva: Annie Spratt/ Unsplash
Lähteet (muualla verkossa)
Eurogroup for Animalsin uutinen 19.1.2020. Investigation into fate of cattle and unweaned calves reconfirms urgent need to revise EU law.
Dokumenttielokuva Tiertransport grenzenlos