Opin hiljattain, että Suomessa turkiseläinten jalostuksen kannalta parhaat sinikettunaaraat saattavat elää jopa kuusivuotiaaksi. Ajatus kuudesta vuodesta pääosin alle neliömetrin kokoisessa häkissä tuntuu ikuisuudelta. Ikuisuudelta tuntunee myös se vuorokausi, jonka kojootti saattaa Kanadassa virua jalkaraudassa ennen kuin se tullaan tappamaan.
Näin kohtelemme eläimiä, jotta suomalaisissa yrityksissä myytäviin takkeihin ja päähineisiin saadaan turkissomisteita. Turkistarhaus on Suomessa laillista, samoin kuin eläinten pyynti jalkaraudalla Kanadassa.
Anti Animalia -kampanjan kautta tuhannet ihmiset saivat tänä syksynä kanavan ilmaista yrityksille toiveensa turkittomasta tulevaisuudesta.
Kampanjan aikana selvisi, että monen yrityksen päätös myydä aitoa turkista sisältäviä vaatteita on sisäisestikin ristiriitainen. Yritys saattaa korostaa käyttävänsä vain ”eettisesti” tuotettua turkista, mutta samalla antaa ymmärtää, että turkiksista oltaisiin oikeastaan valmiita luopumaan eettisistä syistä. Turkittomuuteen ei kuitenkaan missään nimessä haluta siirtyä kuluttajakampanjan kautta tulleen paineen takia.
Miksi sitten on niin vaikea luopua turkisten käytöstä eettisistä syistä tai eettisesti motivoituneen paineen alla? Perimmäisenä syynä lienee inhimillinen pelko siitä, että samalla joutuu epäsuorasti myöntämään olleensa väärässä. Se saattaa tuntua heikkouden tai kyvyttömyyden myöntämiseltä.
Vaatii rohkeutta myöntää olleensa väärässä. Vaikka se pelottaakin, virheen tunnustaminen on ensiaskel muutokseen. Ensimmäinen askel on aina vaikein, mutta kansainväliset esimerkit osoittavat, että rohkeus palkitaan.
Luksusvaatemerkki Gucci on erinomainen esimerkki siitä, mitä voi saada aikaan, kun uskaltaa tarttua tilaisuuteen ja muuttaa toimintaansa. Eräänlaisena turkisten lippulaivana Gucci on aiemmin itsekin ollut turkiskampanjoinnin kohteena. Monien käänteiden jälkeen se päätti muuttaa radikaalisti suuntaa ja ilmoitti lokakuussa luopuvansa turkiksista kevään 2018 aikana. Uutista seurasi kansainvälisesti valtava positiivisen palautteen vyöry.
Kuluttajat janoavat tällaisia positiivisia uutisia. Kaikki kiittelevät turkiksista luopuvaa yritystä, syystäkin. Miksi kukaan kiittäisi sitä, joka kynsin ja hampain takertuu menneisyyteen vain siksi, ettei halua antaa periksi?
Animalia on jatkossakin minkkien, naalien ja supikoirien asialla. Tavoitteenamme on turkistuotannon kieltäminen lailla niin Suomessa kuin muualla, mutta samaan aikaan kampanjoimme myös kuluttajien ja yritysten parissa. Haluan kiittää teitä kaikkia, jotka tuette tätä työtä. Kannustan teitä myös kuluttajina olemaan aktiivisia – jokainen yrityksille annettu palaute tuo turkitonta tulevaisuutta lähemmäksi.
Kuva: Flickr / Otwarte Klatki CC BY 2.0.
Tilaa Animalia-lehti
Juttu on julkaistu alun perin Animalia-lehden numerossa 4/2017. Haluatko lehden kotiisi? Voit tilata sen liittymällä Animalian jäseneksi tätä kautta (linkki aukeaa uuteen välilehteen).