79 miljoonaa – haastattelussa valokuvaaja Emmi Kähkönen





Annu Piensoho


79 miljoonaa. Eurojackpotin päävoitto? Vai jalkapalloilijatähden hankintahinta? Ei tällä kertaa, vaan Suomessa vuosittain teurastettujen eläinten lukumäärä. Luku viittaa myös ammattivalokuvaaja Emmi Kähkösen tammikuussa avautuvaan näyttelyyn.

Suomessa teurastetaan vuosittain lähes 80 miljoonaa eläintä. Yleensä teurastamojen ovet ovat visusti suljettuja ulkopuolisilta, joten teurastamon maailma jää monelle tuntemattomaksi.

Ammattivalokuvaaja Emmi Kähkönen toteuttama valokuvanäyttely 79 miljoonaa päästää katsojat näkemään, mitä lammasteurastamolla tapahtuu.

Syntymisen ihme ja kuoleman läsnäolo

Emmi Kähkönen on Lapissa asuva 27-vuotias valokuvaaja ja kuvataiteen opiskelija. Hän inspiroituu elämästä ja luonnosta. Erityisesti hän nauttii Lapin tuntureista. Kähköselle elämä sen kaikissa muodoissa on pyhää ja ihmeellistä. Idea valokuvaprojektiin lähtikin elämästä ja sen arvostamisesta.

”Satuin muutama vuosi sitten keväällä navettaan samaan aikaan, kun vuohi alkoi synnyttää. Silmieni edessä syntyi kaksi pientä kiliä. Jotenkin elämän ihmeellisyys konkretisoitui siinä. Syntyminen on aika ihmeellistä ja samalla tosi arkista. Siitä heräsikin kysymys kuolemasta ja sen suhteesta arkeemme.”

Näyttely käsittelee syvemmällä tasolla kuolemaa ja elämän pyhyyttä. Se kertoo katsojalle valokuvataiteen keinoin, miltä yhteiskunnassamme normalisoitu väkivalta näyttää. Väkivalta heijastuu myös eläinten kohteluun. Eläin on elävä ja tunteva. Miksi ihmisen tarpeet ja mielihalut menevät eläimen kärsimyksen edelle?

Eläinten oikeuksien lisäksi näyttely ottaa kantaa yhteiskunnallisiin ja poliittisiin kysymyksiin. Teurastettavien eläinten määrä on Kähkösen mielestä järjetön. Hän haluaa kyseenalaistaa ihmiskunnan tarvetta tehotuotantoon.

“Tehotuotannolla on valtava merkitys ilmastonmuutoksessa, ja se on uhka meidän kaikkien tuntemalle elämälle sen kaikissa muodoissaan.”

Emmi Kähkönen.
Kähkösen mukaan maailmankaikkeudesta löytyy monia vastauksia, jos vain malttaa olla läsnä ja hiljentyä.

Väitteleminen vie huomion oleellisesta

Kähkönen on työstänyt projektiaan vuodesta 2018. Hän on oppinut paljon projektin aikana ja korostaa keskustelun tärkeyttä. Valokuvaaja pyrkii keskustelemaan sellaisten henkilöiden kanssa, joilla on eri näkemys aiheesta.

“On tärkeää voida keskustella ihmisten kanssa, jotka eivät välttämättä jaa samoja ajatuksia kanssasi.”

Hän pitää huolestuttavana, jos tuotantoeläinten teurastuksesta tai ylipäätään eläinten oikeuksista ei pystytä keskustelemaan ilman syyllistämistä ja syyllistetyksi tulemista. Kähkösen mukaan tällaisesta keskustelusta jää usein kokonaan pois elämän itseisarvon käsite.

“Kun puhutaan eläinten oikeuksista, puhutaan ennen kaikkea oikeudesta olemassaoloon sekä elämään.”

Valokuvaaja suosittelee näyttelyä kaikille, mutta erityisesti hän toivoo sen tavoittavan henkilöt, joiden mielestä keskustelu lihan tehotuotannosta on turhaa ja typerää.

“Valokuvieni avulla toivon voivani avata uusia näkökulmia ja ajatuksia. Tämän avulla tietysti toivon, että ihmiset ajattelisivat enemmän ja sitä kautta eläinten olot sekä niiden oikeus elämään paranisivat”, Kähkönen kertoo.

Taide voimaannuttaa vaikeiden asioiden keskellä

Mikä projektissa oli vaikeinta Kähköselle?

”Vaikeinta on ehdottomasti ollut itse teurastamossa käynti. Olen ollut aina eläinten kanssa ja nähnyt niiden kuolemaa. En ole herkkä verelle enkä sisäelimille, mutta teurastamossa käynti oli traumaattinen. Erityisesti teurastettavien eläinten määrä järkytti. Se väkivalta, jota teurastaminen vaatii, on hurjaa.”

Valokuvaajalle henkilökohtaisesti vaikuttavimmaksi kuvaksi valikoitui viimeinen kuva, jonka hän otti teurastamovierailullaan.

“Visuaalisesti kuva on tavallaan aika tylsä, valkoinen seinä ja harmaa lattia. Kun kuvaa tarkastelee lähemmin, löytääkin lattialta ja seinästä verta. Tapettu ja nyljetty eläin osui vauhdin takia seinään matkalla muiden ruuaksi.”

Kähköselle visuaalinen taide mahdollistaa asioiden ja tunteiden käsittelyn sekä esille nostamisen ilman puhetta. Sen avulla hän hahmottaa itseään ja ympäröivää maailmaa.

”On tosi inspiroivaa ja lohdullista ymmärtää oma pienuutensa suhteessa kaikkeen muuhun”, Kähkönen sanoo.

Tällä hetkellä Emmi Kähkönen tekee kuvataiteen opintoja Lapin ammattikorkeakoulussa Tornion kampuksella. Hän innostui maalaamisesta kuvataiteen opintojen ansiosta. Tulevaisuudesta Kähkönen toivoo, että hän saa jatkaa rakastamaansa työtä valokuvauksen parissa sekä kehittyä taidemaalarina. 

Kähkösen ottama valokuva vaikuttaa aluksi olevan visuaalisesti kovin pelkistetty. Kun sitä katsoo lähemmin, teurastamon valkoisella seinällä ja harmaalla lattialla näkyy verta.
Tämä on Kähköselle näyttelyn henkilökohtaisesti vaikuttavin kuva. Mitä tarkemmin kuvaa katsoo, sitä enemmän voi havaita yksityiskohtia.

Tervetuloa katsomaan näyttelyä Myymälä2-galleriaan Helsinkiin

79 miljoonaa -valokuvanäyttely on esillä 24.1.–16.2.2020 Myymälä2-galleriassa Helsingissä. Näyttely on toteutettu yhteistyössä Animalian kanssa.

Myymälä2 sijaitsee osoitteessa Uudenmaankatu 23 F. Galleria on avoinna ke–la klo 12–18 ja su klo 12–17. Näyttelyyn on vapaa pääsy.

Kuvat: Pixabay (artikkelikuva), Omer Levin (kuva Emmi Kähkösestä) & Emmi Kähkönen (kuva näyttelyn teoksesta).






Julkaistu: 6 tammikuun, 2020